Hoppa till sidans innehåll

Juniorläger i Sälen

03 AUG 2019 17:12
Gustav, Pontus och Anders var på juniorläger i Sälen, den 23/6-30/6 2019. Här kan ni läsa deras dagbok.
  • Skapad: 03 AUG 2019 17:12

Deltagare: Pontus Axell, Gustav Björklund och Anders Björklund

DagBok:

Söndag:

Bilresa upp från stockholm kl 11 mot Sälen. Vi stannade i Bjursås o fikade som träning inför SM 2021. Vi la till i Tandådalen i Stuga 4A. till middag käkade vi lasange som blitt langad från STOR STAN morsan Axell. Vi fick en jääkligt go paj. Vi tog även ett bad i en liten tjärn bredvid stugan.

Måndag:

Väckning samt frukost kl 0800. Avresa för förmiddagspass med glatt humör på cykel kl 0940. Sedan Medel Flatfjället som bra sart på fjället. Starten skedde med 3 min mellanrum och på fjället, där sprang vi ganska snett men det va gör gött med lite myrlöpning på slutet. Sen gled vi hem på bågarna o käkade gulash soppa från italien med lite valkupippuri. Sedan lite ofrivillig vila innan eftermiddagens mustiga pass. Cyklarna rullade som dem skulle till området av ”ny begygelse”.  Vi tog hela 21 kontroller på naturpassets östra sida med bland annat en dunderspurt på slutet. Anders klarade dock inte av juniorernas höga fart, han gick hem i förväg. Sen rulla vi hem på hojarna med ett stopp vid en bäck där vi badade. Till middag blev de en görgo korvstroganoff med lite kokt ris. På kvällen körde vi lite yarre som blev en av lägrets höjdpunkter.

Tisdag:

Väckning kl 8 idag igen. Denna gång tog vi bilen till morgonens pass istället eftersom idag regnade det rejält ☹ På schemat stod OL-intervaller i fantastisk fjällskogsterräng. Dock var det väldigt blött. När vi kom hem så åt vi lunch. Denna gång var det pasta carbonara. Efter några timmars vila för att smälta maten så var det dags att ge sig ut igen. Vi drog ut på naturpasskartan igen men den här gången på den västra sidan och även uppe på toppen nästan. Backarna var väldigt mustiga. Men det var roligt och det var perfekt väder. På kvällen sen käkade vi och badade i våran älskade tjärn och kan ni gissa? Juste. Yarre.

Onsdag:

Ingen orintering idag ☹ Men det blev istället en härlig cykeltur i Rörbäcksnäs på 32km-spåret. På eftermiddagen så var vi och badade på ett asnice actionbad i Lindvallen. För att sedan avnjuta en härlig middag på olearys😊. Sen bad i tjärnen naturligtvis. Men dagens yarre parti blev speciellt. Det var inte nämligen vanliga yarre utan MAXI YARRE! Ännu mer görgött alltså. Pontus vann förstås.

Torsdag:

Idag var en dramatisk dag. Sista dagen på Junior Lägret i Sälen 2019. För att komma till dagens första pass cyklade vi 5km. När vi kom fram drog vi iväg nästan direkt på ett härligt sprintpass i skogen. Principen var att vi skulle orientera en kort slinga för att sedan reflektera över vad man gjorde bra och mindre bra. Efter ca 6km löpning på 4 slingor tog vi ett fot bad samt en sko tvätt i ett litet vatten drag och sedan cykling hem. Eftermiddagens pass var den stora firren. Ett fjällpass med lite kontroll på naturpasset framåt slutet. Arre (Anders) körde grabbarna till skidanläggningen stöten där de tog sig uppför en skidbacke på ungefär 200 höjdmeter. Efter det fortsatte fjälllöpningen på vackra fjäll leder där fanns fin utsikt och många instagram samt snapchat inlägg. Fjällripor cirkulerade leden som springturen var på men det var endast roligt. Den härliga höghöjds löpningen på ett plant fjäll byttes till en svag uppförslutning när vi nådde Närfjället. Men som de elitlöpare vi är tog vi det med glatt humör. När vi kom till toppen tog vi ytterligare fina bilder och sjöng lite Elton John. Nu började orienterandet på riktigt. Toppen var utanför vår karta men vi lyckades ändå ta rätt riktning. Anders satt och väntade vid kontrollen och när vi såg honom löpte vi i full fart utför fjället. Gurre (Gustav) fick lite ont så han saktade ned men Parre (Pontus) körde på i hög hastighet men sedan blev det knas. En sekund senare låg han på marken. Han hade trampat snett, rättså illa. Arre började löpa uppför fjället som undsättning. När han kom fram låg Pontus redan med foten i högläge över Gustavs knä. Foten knöts om med en IFK-Enskede jacka och senare med Anders skor som har ett spänne runt fotleden som fästes hårt. Pontus tog sig ned från fjället med stöd från Björklundarna på olika sätt men det blev bra tillslut när vi kom till bilen.

Efter lägret kom det en tredagars tävling (3+3) under den tävlingen kunde Pontus springa de två senare dagarna. Alltså kunde Pontus inte springa på fredagen, dagen efter olyckan men lördagen och söndagen gick det bra för honom löpmässigt. Anders sprang på som tusan och Gustav fick en ny kompass. #str8gang. Vi fick även fint besök på fredag dag. Familjen Forsberg Rundström kom och parkerade sin husvagn på gräsmattan. Innan de kom åkte vi till Norge, det var Pontus allra första gång i Norge och han köpte melke sjokolade som kostade honom 55 Norska kronor. Gustav köpte en norsk strut glass och Anders nöjde sig med upplevelsen.

Anders, Gustav och PontusPontus, Gustav och Anders

12654 Hägersten

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link